ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟

ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟

ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟ آیا شیر آب کم مصرف، فشار آب را کاهش می دهد؟ چرا باید از انواع شیرآلات کم مصرف استفاده کنیم؟ عواملی مانند نوع کارتریج و آبفشان در شیرآلات بهداشتی کم مصرف از مهم ترین عوامل تعیین کننده فشار آب هستند که معمولاً در بین مصرف کنندگان اطلاعات صحیح و دقیقی در مورد تاثیر آنها بر روی میزان فشار جریان آب وجود ندارد. در این مقاله علاوه بر بررسی مواردی که کم مصرف بودن شیرآلات را تعیین می کند.

شیر ونیز طلایی زرشام

آیا شیرآلات کم مصرف لزوماً باعث کاهش فشار آب می شوند؟

آیا شیرآلات بهداشتی کم مصرف می تواند بدون کاهش فشار آب در مصرف بهینه آب مؤثر باشد؟ در بازار انواع شیرآلات کم مصرف وجود دارد که به صرفه جویی در مصرف آب کمک می کند؛ امّا بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل نگرانی در مورد کاهش فشار آب، از خرید شیر آب کم مصرف خودداری می کنند. این مسأله با استفاده از آبفشان مناسب قابل حل است. پرلاتور باکیفیت در شیرآلات بهداشتی کم مصرف (دارای کارتریج low flow)، با ترکیب مناسب آب و هوا، فشار آب را حفظ می کند.

در خرید شیرآلات کم مصرف به چه نکاتی توجه کنیم؟

برخلاف باور عمومی، قطر کاتریج شیرآلات (مثلاً کارتریج 25) به تنهایی عامل تعیین کننده کم مصرف بودن شیرآلات نیست؛ بلکه پرلاتور یا سرشیرکاهنده مصرف آب نقش اصلی را در مصرف بهینه آب دارد. علاوه بر این، پرلاتور در حین کاهش مصرف آب، فشار آب را نیز حفظ می کند.

کاهش فشار آب ممکن است به دلیل فشار آّب کم در لوله ها و پیش از رسیدن به شیرآلات و یا ارتفاع ساختمانی که شیرآلات در آن نصب شده اند باشد. در این صورت بهتر است از تهیه شیرآلات کم مصرف خودداری کنید.

ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟

پرلاتور (سرشیر کاهنده مصرف آب) در شیرآلات کم مصرف

مهمترین عاملی که در شیرآلات کم مصرف باعث مصرف بهینه آب می گردد سرشیر کاهنده مصرف آب مناسب است. پرلاتور در شیر آب کم مصرف، هوا را با آب مخلوط می کند و جریان حاصل را با فشاری مناسب از شیر آب خارج می کند. این مکانیزم باعث می شود جریان آب خروجی همواره فشار یکسانی را حفظ کند و حالتی کف مانند داشته باشد. در واقع با نصب پرلاتور می توان بدون نگرانی در مورد کاهش فشار آب، از انواع شیرآلات کم مصرف استفاده کرد. پرلاتور یا آبفشان به دلیل طراحی داخلی آن، مانند یک الک عمل کرده و جریان آب را به بخش هایی کوچکتر تقسیم می کند. درنتیجه باعث ورود هوا به میان آن می گردد و با ثابت نگه داشتن حجم جریان خروجی آب، فشار آب را حفظ می کند.

کارتریج مناسب در شیرآلات کم مصرف

کارتریج مناسب یکی دیگر از عوامل کاهش مصرف آب در ویژگی شیرآلات بهداشتی کم مصرف است. کارتریج های متداول در ایران، 40 میلیمتری با دبی 22 لیتر در دقیقه و کارتریج 35 میلیمتری با دبی 20 لیتر در دقیقه هستند. روی هم رفته قطر کارتریج به تنهایی و لزوماً تاثیری در صرفه جویی ندارد چرا که کارتریج های 25 میلیمتری که روی آن حروف high flow) HF) درج شده است، می توانند دبی بیشتری از کارتریج های 40 داشته باشند.

ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟

برای داشتن شیرآلاتی کم مصرف، چکه شیر آب را برطرف کنید.

چکه کردن شیرآلات حتی شیرآلات بهداشتی کم مصرف یکی از دلایل هدر رفت آب می باشد. همانطور که در مقاله علت چکه شیر آب به تفصیل توضیح داده ایم، چکه شیرآلات می تواند ناشی از بروز مشکلی در کارتریج باشد که امکان رفع آن به سادگی وجود دارد.

از بین رفتن اورینگ که قطعه ای برای آب بندی شیر در محل اتصال شیر به سینک است نیز علت دیگر چکه شیرآلات می باشد. در این صورت، معمولا نشتی آب از کف بدنه شیر بر روی سینک و یا کابینت رخ می دهد.

فرسوده شدن اورینگ علم نیز باعث نشتی آب در محل قرار گرفتن علم روی بدنه شیر می گردد. در این حالت نیز با تعویض اورینگ به سادگی مشکل حل می شود و یک قدم به داشتن شیرآلاتی کم مصرف نزدیک می شوید.

ارسال دیدگاه