تجهیزات کاهنده مصرف آب

تجهیزات کاهنده مصرف آب

تجهیزات کاهنده مصرف آب | همانطور که میدانید در ایران سهم آب مصرفی در کشاورزی نسبت به آب شرب بیشتر است و استفاده صنعتی از منابع آب بیشتر مورد توجه بوده است این در حالی است که تاکنون برای کاهش قابل توجه آب مصرفی در کشاورزی از سیستم ها، تجهیزات،آموزش ها و اقدامات خاص و مناسب خود استفاده شده ولی برای مدیریت تقاضای آب شرب صرفا به نگرانی مکرر مسئولین درباره منابع آبی و سخن گفتن از افزایش ناگهانی تعرفه آب اکتفا شده است.

مصرف آب در ایران
سرانه مصرف آب شرب در ایران ۲۲۰ لیتر در روز به ازاء هر نفر است. این در حالی است که هر فرد اروپایی حدود ۱۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف میکند که در ایران این میزان حدود ۲ برابر مصرف جهانی است.این مصرف نادرست آب، ریشه در الگوی نادرست مصرف آب، در اختیار داشتن آب بصورت ارزان، قیمت گذاری نامناسب و مناسب نبودن تجهیزاتی است که در این زمینه استفاده می شود.

اصلاح الگوی مصرف
از جمله قطعات و تجهیزات مناسب در جهت کاهش مصرف آب، میتوان به آبفشانهای مخلوط کننده آب و هوا و آبفشانهای پودر کننده آب هستند. استفاده از ادوات کاهنده ی مصرف، میزان سرانه مصرف از ۲۸۵ لیتردر روز به ۱۷۶ لیتر در روز (به میزان ۳۸ %) کاهش می یابد. از نظر بررسی اقتصادی در مدت کمتر از ۱۰ ماه هزینه تهیه قطعات برگشت داده می شود و عمر مفید این قطعات بالغ بر ۵ سال می باشد.

تجهیزات کاهنده مصرف آب

روند کار این آبفشان ها به این صورت است که آب را به صورت اسپری (مانند دوش آب) از شیر بیرون میدهند و حجم آب خروجی- و نه مقدار آنرا- افزایش می دهند و از این نظر احساس زیاد بودن آب از نظر دیدن و لمس کردن به مصرف کننده دست می دهد اما جریان واقعی آن کم است. میزان مصرف سالانه آب در ظرفشویی آشپزخانه به ازای هر نفر با استفاده از آبفشان کم مصرف و قیاس آن با آبفشان های معمولی با فرض استفاده دو بار در روز به مدت ۵ دقیقه برای یک خانواده ۴ نفره به شرح زیر است:

برای شیر مجهز به درافشان کم مصرف= ۵۴۷۵ لیتر

برای شیر معمولی (بدون درافشان کم مصرف)= ۱۰۹۵۰ لیتر

شیرآلات کم مصرف زرشام

شاید ساده ترین و اثربخشترین و ارزانترین کار در راستای کاهش مصرف آب، همین تعویض سرشیرها و مجهز نمودن شیرآلات به درفشانهای کاهنده مصرف می باشد که در حال حاضر در بازار موجود می باشد. در این زمینه آبفشان های مقاوم به رسوب، ضد رسوب و خود تمیز شونده نیز ساخته شده اند ولی در صورت استفاده از آبفشان های معمولی بعد از مدتی باید آنها را باز نموده و چند دقیقه ای در محلول اسید قرار دهیم. تا از رسوب تمیز شوند و کارکرد مناسب خود را بازیابند.

به هر حال اخذ تدابیر مدیریتی مناسب در زمینه آموزش های صحیح و همگانی و راهکار های اجرایی و موثر در مورد مصرف آب نیازمند آشنایی با تکنولوژی ها، تجهیزات و سیستم های کاهنده مصرف است. با کاهش مصرف آب، استفاده از انرژی توسط مصرف کنندگان و تأسیسات نیز کاسته می شود که خود باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش آلودگی هوا می شود. کاهش برداشت آب از منابع همچنین به بهبود کیفیت آب، حفظ و نگهداری اکوسیستمها و حفاظت از منابع زیست محیطی کمک می نماید. و در نهایت به ایجاد زمینه ای برای گسترش عدالت در راستای اقتصاد شهری مطلوب می انجامد.

ارسال دیدگاه