علت چکه شیر آب چیست؟ چگونه چکه کردن شیر آب را برطرف کنیم؟

علت چکه شیر آب چیست؟

علت چکه شیر آب چیست؟ یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از نصب شیرآلات و یا مدتی استفاده از شیرآلات رخ دهد، چکه کردن شیر آب است. این مسأله علاوه بر به هدر رفتن آب باعث ایجاد رسوب و لک و حتی خیس شدن اطراف شیر آب می گردد. اگر بخواهید بدانید چگونه چکه کردن شیر آب را برطرف کنیم، باید در ابتدا بدانید: چرا شیر آب چکه می کند. در این مقاله علت چکه شیر اهرمی آب و روش تعمیر چکه شیر آب مورد بررسی قرار گرفته است.

علت چکه شیر آب چیست؟ چگونه چکه کردن شیر آب را برطرف کنیم؟

چکه شیر آب ممکن است علت های گوناگونی داشته باشد. با توجه به موارد زیر، ابتدا منشا چکه کردن شیر آب را پیدا و با توجه به آن راه حل مناسب را انتخاب کنید.

1. علت و رفع چکه شیر آب از نقطه اتصال شیر به لوله کشی سرد و گرم

چکه آب در شیرهای توالت و دوش ممکن است ناشی از عدم سفت کردن کافی هر دو مهره و یا یکی از آنها در هنگام نصب شیر به دیوار باشد. در نتیجه آب، از بخش ورودی لوله به شیرآلات (نزدیک به دیوار) نشتی دارد. اگر مهره ها به درستی سفت شده باشند و واشر مناسب هم بکار رفته باشد ولی چکه کردن شیر آب ادامه داشته باشد، ممکن است اورینگ بین دنده چپ و تنه ایراد داشته و یا فرسوده شده باشد.

علت چکه شیر آب چیست؟


نکته: در شیرهایی که به دیوار نصب می شود عمود بودن هر دو مجرای آب سرد و گرم به دیوار بسیار مهم و نشان دهنده دقت در سیستم لوله کشی داخلی ساختمان است.

همچنین میتوانید مقاله ویژگی های اصلی شیرآلات کم مصرف چیست؟ را اینجا مطالعه کنید

اگر در شیرآلات روشویی و ظرفشویی، چکه کردن شیر آب از زیر سینک اتفاق افتاده است، علت این چکه می تواند خرابی اورینگ شلنگ در نقطه اتصال به شیر و یا خرابی واشر مهره شلنگ باشد. در این صورت برای رفع چکه شیر آب بهتر است، شیرآلات را باز و اورینگ شلنگ و واشر را چک کنید. در صورت مشکل داشتن این قطعات، با تعویض آن ها چکه کردن شیر آب برطرف می شود.

2. علت و تعمیر چکه شیر آب از کف شیر ظرفشویی یا شیر روشویی (نقطه قرار گرفتن شیر بر روی سینک)

علت چکه شیر آب از کف شیر ظرفشویی و یا روشویی می تواند خرابی اورینگ و یا قرار ندادن اورینگ در کف شیر باشد. این مشکل با تعویض اورینگ و یا قرار دادن یک اورینگ مناسب در جای تعبیه شده (زیر شیر) حل می گردد. در غیر این صورت چکه شیر آب ممکن است از عدم نصب صحیح شیر ناشی شده باشد که راه رفع چکه شیر آب، نصب دوباره آن توسط متخصصین است. بعضی اوقات ممکن است، سینک دارای سوراخی بزرگتر از نشیمن شیرآلات باشد (بر اثر ناشیگری نصاب در هنگام ایجاد سوراخ در سینک و یا از ابتدا) که باعث نشتی از محل کف شیر آب می شود. در این حالت اگر محل قرار گرفتن سینک بر روی شیر به کمک چسب آکواریوم آب بندی نشود، سینک باید تعویض گردد.

3. علت و رفع نشت و چکه شیر آب از زیر دسته اهرمی

اگر آب از زیر دسته شیر اهرمی نشتی دارد، سفت بودن مهره کارتریج را بررسی نمایید. چنانچه مهره کارتریج به اندازه کافی سفت شده، اما نشتی آب از زیر دسته رفع نشده است، مشکل می تواند ناشی از کارتریج معیوب یا ترک دار باشد که در این صورت با تعویض کارتریج می توان چکه شیر آب را تعمیر کرد.


علت چکه شیر آب چیست؟

علاوه بر این، اگر تراشکاری کف کارتریج به درستی انجام نشده باشد، اورینگ کف کارتریج با محل قرار گرفتن آن درون شیر چفت نمی شود. در این حالت برای رفع نشتی شیر آب، کافی است صرفاً کارتریج را تعویض کنید. اما اگر تراش جای کارتریج درون شیر با کیفیت کافی انجام نشده باشد و نشتی زیر دسته اهرمی باز هم به دلیل آب بند نبودن کارتریج (از کف) رخ دهد، شیر باید بطور کامل تعویض گردد.

4. دلیل و برطرف کردن چکه شیر آب از سر آبریز و اطراف بوش پرلاتور

ممکن است آب از اطراف سر آبریز دوش و یا اطراف سر آبریز علم شیر ظرفشویی و روشویی چکه کند. همین مشکل در شیر توالت ممکن است در اطراف نقطه اتصال بدنه به شلنگ خود را نشان دهد. علت چکه شیر آب در این حالت ممکن است سوراخ بودن دیواره های داخلی شیرآلات باشد که چاره ای جز تعویض شیرآلات ندارد. اما قبل از فکر کردن به تعویض شیرآلات حتماً از آب بند بودن واشر شلنگ توالت (در نقطه اتصال به بدنه شیر توالت)، واشر پرلاتور آبریزِ شیر روشویی و ظرفشویی و سر آبریز دوش اطمینان حاصل کنید.

5. دلیل و رفع کردن چکه کردن شیر آب از زیر سوپاپ شیرآلات دوش

در صورت چکه کردن آب از زیر سوپاپ شیرآلات دوش، ممکن است سوپاپ به درستی بسته نشده باشد و یا اورینگ های سوپاپ مشکل داشته باشند. برای رفع کردن چکه در این حالت می توان سوپاپ را دوباره در جای خود نصب کرد و یا اورینگ های سوپاپ را تعویض کرد. اگر در این صورت مشکل حل نشود و اشکال از ماشین کاری شیر و یا ماشین کاری جای سوپاپ باشد، به صرفه ترین راه حل، خرید شیرآلات جدید است.

چگونه چکه کردن شیر آب را برطرف کنیم؟ چکه شیر آب ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که روش تعمیر و رفع چکه شیر آب به شناسایی دقیق این دلایل بستگی دارد. بعضی علل چکه کردن شیر آب مانند چکه شیر آب از زیر دسته اهرمی شیر و یا نشتی آب از کف شیر روشویی و ظرفشویی به سادگی و با تعویض کارتریج و یا اورینگ قابل حل است. اما برطرف کردن مواردی مانند چکه آب از تنه شیر و یا اطراف آبریز علم، نیازمند تعویض شیرآلات است. با مطالعه این راهنمای جامع و آموزش تعمیر چکه شیر آب، اگر هم شخصاً هم نتوانید به رفع چکه شیر آب بپردازید، بهتر می توانید کارشناسان را بصورت تلفنی از مشکل مربوطه آگاه سازید.

ارسال دیدگاه